jueves, 2 de febrero de 2017

KLOCKAN ÖVER TOLV

KLOCKAN ÖVER TOLV

En Bellmanssång i haikutappning
igendiktad av Sandra Dermark

Tillägnad
Lars Dermark, omnämnd i sången
C.M. Bellman, för originalidén
Evert Taube, västkustens och 1900-talets store skald, för verserna ur Sjuttonde balladen

Klockan över tolv
har jag druckit utan sans,
levt med sanslöst folk;

jorden är min säng,
månen var min nattlampa:
solen är för stark!

Inget spelar roll,
utom att allt snurrar runt;
vacklar, somnar in...

Farfars ytterrock,
tärd och blek och full av fickor,
döljer allt jag drack;

här i lustig flock
sveper jag glas efter glas i
mig tills soln går upp!

Och så blir jag röd,
kinderna till jordgubbar,
annars skenbart död...

Vore farfar här,
rask som då när jag var barn,
sade han: "Min tös!

Du är vuxen nu,
lât oss dricka, fira det,
'till way after dark!"

"Visst, till ljusan dag!"
svarade jag, "än tills Hel
kallar dig tillbaks!"

Vann jag lotteri,
blev jag laddad på nåt sätt,
unnad' jag mig allt:

En flaska champagne
med diamanter, håret blått,
schweizerur av guld!

Men min strupe vill
läskas, fyllas, väldigt strax:
hit med eau-de-vie!

Ej på gods och guld
tänk, men blott på glädjen, folk:
SKJUT EN KORKKANON!

Låt oss nu i frid
svälja sista klunken ned,
innan Ragnarök!

No hay comentarios:

Publicar un comentario