domingo, 6 de agosto de 2023

SAGA DE MIGUEL BOSÉ 9: DIN KÄRE KANALJE

 Esta saga es una serie de traducciones, originalmente manuscritas en mi adolescencia, que se me ocurrieron en Gröna Lund, el parque de atracciones de Estocolmo. Vedlas como una presentación de Miguel Bosé al público sueco.

De här översättningarna var ursprungligen handskrivna i mina tonår och jag kom på dem på Gröna Lund i Stockholm. Se dem som en inledning i Miguel Bosé för svenska folket.

,........................,,.............

DIN KÄRE KANALJE 

(Amante Bandido)

Av Miguel Bosé

Översatt från spanskan av Sandra Dermark

i sina tonår på Gröna Lund

Reviserat den 6 augusti 2023

,.........................

Jag ska bli

en varm sommarvind,

i mörkret skall

jag smeka din kind...

Du blir is,

kyligt pris,

iskall kyss som bränns...

Jag ska bli

en kärlekens storm,

du får bli vågen

som spolar oss bort...

Jag och du,

du och jag... Säg:

Vet du hur det känns?

Vet du hur det känns?

Vet du hur det känns?

.......................

Jag blir din käre kanalje, kanalje,

hjärtat sargat i kärleksbataljen,

jag blir din fångne kanalje, kanalje,

jag blir... åh!

Din ärkefiende, drömprins Montague,

den som fångats i kärleksbataljen,

för en sekund ska vi två fly tillsammans...

För evigt...

Jag blir en hjälte för dig!

..........................

Jag ska bli, för din skull, en karl:

jag tar farväl av den som jag var!

Jag och du,

du och jag,

har vi känslor kvar?

Har vi känslor kvar?

Har vi känslor kvar?

.............................

Jag blir din käre kanalje, kanalje,

hjärtat sargat i kärleksbataljen,

jag blir din fångne kanalje, kanalje,

jag blir... åh!

Din ärkefiende, drömprins Montague,

den som fångats i kärleksbataljen,

för en sekund ska vi två fly tillsammans...

För evigt...

Jag blir en hjälte för dig!

.....,,.....,...................

Jag blir den som för dig stupar, dig stupar,

av blessyrer, blessyrerna djupa,

jag blir din fångne kanalje, kanalje,

jag blir... Åh...

Och i vårt hemliga Eden, vi känner,

som för kärlek, för kärleken bränner,

får jag dö i dina armar och händer

för evigt

jag blir en hjälte för dig!

För evigt

jag blir en hjälte, jag blir en hjälte...

För evigt

Jag blir en hjälte för dig!!!


No hay comentarios:

Publicar un comentario