sábado, 4 de junio de 2022

VEM F*N ÄGER VAD? - MIN EGEN "MAGGA"

  This is part of one of two initiatives I am doing for June. One is a Pride initiative and one is a Povel Ramel - a Swedish singer-songwriter whose centennial was right now, on the 1st of June 2022 - initiative.

Povel Ramel är alltid aktuell, som Shakespeare. Det här är utdrag ur "Vem fan äger vad?" vari Maggans älskade kvarterskiosk slukas upp av en firma som slukas upp av andra i en kedja av fusioner. Jag har min egen "Magga" förresten. I min barndom älskade jag bar O.A.R. på calle Mayor i Castellón, i synnerhet bardisken som var prydd med handmålad keramik med årstiderna och stjärntecknen. En av provinsens och kanske länets bästa keramikmålare, Alberto Guallart, stod bakom mästerverket. Synd att det finns inga bilder av den disken på nätet!
O.A.R. försvann 2004 och ersattes av sparbanken Caja Castilla la Mancha, som har ätits upp av Liber Bank. Undrar fortfarande vad det blev av bardisken...
Ja, ”Misch & Masch” befanns vara bulvan för nåt schabrak
till jättefirma, under namn ”Förenade Kloak”,
som drevs emot sin undergång av några gamla fellows
och sålde allting ifrån bidéer till saltade marshmallows;
en superkluns på lerfötter som föll i första brant
och övertogs av ”Klotsen”, hyresmarknadens gigant.
Och ”Klotsen” gick till ”Pytsen” och dom bilda’ en fusion
som sedan slöks av ”Burken”, som åts upp av ”Nord-Kanon”;
och ”Nord-Kanon” blev ”Inter-Promp”, som hör till ”Multi-Chong”;
för att få klarhet fick jag sticka ända till Hong Kong:
Vem fan äger vad? Vem har koll på vem?
Alla drar i kopplet, ingen jäkel hittar hem!

No hay comentarios:

Publicar un comentario