martes, 19 de septiembre de 2017

EN VAGEL I ÖGAT - ELLER EN NAGEL?

Om det tvistar fortfarande de lärde. Om det är en Vagel eller en Nagel folk har i ögat enligt uttrycket. Â ena sidan gör en vagel i ögonlocket fasligt ont. Har aldrig haft en enda vagel själv, och pga vad jag har hört om vaglar önskar jag mig inte den här erfarenheten över huvud taget.
En nagel i ögat gör minst lika fasligt ont, och likaväl en spik (om ej fasligt VÄRRE). Tyskan, liksom engelskan, har samma ord för "spik" och "fingernagel", sâ kanske beror den andra varianten pâ uttrycket pâ en felaktig försvenskning av en "Nagel ins Auge" som var vass och av rostigt järn.
Själv tillhör jag #TeamVagel. För att det är svârare (ifall man inte är särskilt klantigt) att ha en nagel (eller spik) i ena ögat. Självklart tolererar jag andras tycke apropâ den här trätan, vare de har en Nagel eller en Vagel i ögat.
Om det tvistar fortfarande de lärde. Varken den ena eller den andra varianten anses vara fel. Det här är en fri värld, i alla fall.

No hay comentarios:

Publicar un comentario