jueves, 4 de julio de 2019

THE SURGEON'S STORIES DREAMCAST: PART 1

Med fjärde cykeln av Fältskärns berättelser är handlingen framme i frihetstiden (mitten av 17oo-talet). Topelius såg epoken som ett nationellt förnedringstillstånd p.g.a. de korrumperade politikerna (samt fejderna mellan "förrädiska" mössor och "blodtörstiga" hattar!). Undantaget är övergångsgestalten mellan stormaktstiden och frihetstiden Arvid Horn, som Topelius omfattar närapå lika oreserverat som Gustav Adolf. Borgerskapet och mösspartiet representeras av Lars Larsson den äldre, omutlig och oböjlig riksdagsman för provinsens borgare och ägare till ett Vaasa-baserat handelshus och rederi vars affärer omfattar hela Europa. Den här änklingens älsklingsdotter Ester är »skälmsk och liflig, käck ända till öfverdåd, och ofta långt gången i idrott» och jämförs med sin tids stora drottningar Katarina den Stora och Maria Teresia.
Handlingen i den femte cykeln utspelar sig i universitetsmiljö i Åbo, på familjen Bertelskiölds gods Falkby i Östergötland och under 1772 års riksdag i Stor-Stockholm. Skildringen av såväl den fysiska som den mentala miljön är välgjord och riksdagsintrigerna gör Topelius här liksom i den fjärde cykeln direkt spännande. På det privata planet står familjen Bertelskiölds inflammerade relationer i fokus. Victor Bertelskiöld, som gift om sig med sin Ester efter adliga första frun Malins död, är vänlig och tillmötesgående mot hög som låg, och varmt fäst vid sin familj. Men han saknar i motsats till sin maka viljestyrka och karaktärsfasthet. Huvudperson blir Ester Larsson, nu grevinnan Bertelskiöld (fast styvbarnen ser henne som varken mor eller grevinna). Inom de traditionellt kvinnliga handlingsutrymmena sjukvård och förkunnelse behandlar hon sin cyniske, ståndsmedvetne och allmänt osympatiske styvson Bernhard så framgångsrikt att han överger diplomatin och politiken för en tillvaro som from och filantropisk lantjunkare. Bertelskiöldarna drivs in i en återvändsgränd av präktighet medan Larssönerna p.g.a. girighet och besticklighet diskvalificerar sig för ledarskap. Gustav III lyckas visserligen med statsvälvningen, men i sin iver att visa dels hur illa det går för giriga egoister, dels presentera ett harmoniskt slut på Bertelskiöldarnas familjekris, förbrukar Topelius energin i berättandet.
Det finns dock ljusglimtar, som »det finska universitetet» (där Fritänkaren börjar sina äventyr), och en bättre framtid är att vänta det land som, med borgarkungen Larsson den äldres ord, »har burit sådana bördor och icke dignat». I synnerhet genom borgarkungens födelsedagstal till den samlade larssonska släkten i tolfte berättelsen »Prinsessan av Vaasa» förknippas det finska folkets historia med en providentiell föreställning om den adlige svärsonen som ledsagare till en ljusare framtid och som garant för den:»ty han hafver lust till detta folk, och han skall göra vårt mörker ljust».
49För det andra sammanväver Topelius det nationella temat med ståndsmotsättningen. Klyftan mellan stånden i de fyra första cyklerna skapar bilden av ett folk som är splittrat. Motsättningens upplösning genom Victor Bertelskiölds och Ester Larssons giftermål i , och borgarkungens välsignelse av alliansen, varmed han sägs bryta »stafven öfver den långa strid, som i sekler söndrat adel och folk i Finland», kan tolkas som en återförening av det tudelade finska folket till ett folk, en enhetlig nation. Å ena sidan förefaller Topelius med detta framhålla att allt split måste övervinnas och alla krafter sammanföras inför det gemensamma projektet: nationsbygget.
Den progressiva historiesynen kommer även till uttryck i att Topelius låter romanens ståndsmotsättning tillfälligt upplösas genom att Victor Bertelskiöld och Ester Larsson, med greve Bertelskiölds och »borgarkungen» herr Larssons motsträviga samtycke, gifter sig i fjärde cykeln. Syntesen fullbordas ett par decennier senare i femte cykeln när de bertelskiöldska barnen från Victors tidigare äktenskap med grevinnan Malin överger ståndsfördomarna som har splittrat familjen och accepterar Ester som sin mor och hennes barn som syskon. Även motsättningen mellan adelsmakt och folkmakt upplöses i femte cykeln, i den sista berättelsen, genom att romanen slutar vid Gustav III:s statsvälvning, som resulterade i att den politiska makten temporärt delades mellan kungen och riksdagen.

These little snippets deal with the social milieu of Zachris Topelius' magnum opus Fältskärns berättelser, Englished as the Surgeon's Stories - a generational saga spanning from the 30YW to the Gustavian era... and one that has never ceased to inspire me. To quote the most blatant examples: the Ringstetten Saga is choc-à-bloc with nods, down to the hero of the 30YW installment being a lieutenant whose Carolean grandson Gustav Adolf stars in the GNW installment and is taken prisoner at Poltava! (But then I tweaked it with fairytale, Les Misérables, and Ikuhara and CLAMP elements, leading to a different beast quite unequal to the Topelian source material).
So, covering the last installments (skipping the 30YW and GNW because filming the former would be too costly and difficult, while the latter would be outright depressing!), this will be a trilogy composed of The Count and the SchoolgirlThe Princess of Vaasa, and The Freethinker. But for now let us dreamcast part one, whose premise is basically Romeo and Juliet in eighteenth-century Sweden -- the story of an orphan officer of the courtier nobility and a motherless bourgeois schoolgirl (he's dashing, she's badass; he's an only child, she has a half dozen siblings) who literally crush on one another during a meet cute involving an encounter with an unruly Magyar steed... but whose respective parental figures are obviously at each other's throats for ideological reasons. But there's so much more than just Bertelskiöld-vs-Larsson ie Montague-vs-Capulet squabble here: rather, there's so many discussions about politics and how to face a socioeconomical crisis post-military defeat (rebuild the military and avenge old glories upon the battlefield without any foreign support, risking it all at one turn of pitch-and-toss... or focus on farming, education, and trade, even if that means allying with the enemy that won the war?) that it soon becomes Romeo and Juliet meets Game of Thrones with the counterparts of a Stark girl and a Lannister scion caught in the crossfire while their elders rant and rave when it comes to realpolitik. Also, the Mercutio is the officer's Magyar orderly, who calls him "hadnagy úr", while the Nursemaid is the schoolgirl's older sister, promoted to parent ever since her mum ceased to be... and the Count Paris character is a countess -- oui, the male lover is the betrothed one who has to marry for power...


RELATIONSHIP CHART:




The Bertelskiölds (Montagues):


Count Lieutenant Victor Bertelskiöld: Tom Felton


Count Thorsten Bertelskiöld: Russell Crowe


István: Adorjáni Bálint

...
Malin Bertelskiöld: ??? (thinking of it still)

....................................................................

The Larssons (Capulets):


Ester Larsson: Emma Watson


Herr Lars Larsson Senior: Hugh Jackman


Veronica Larsson: Alicia Vikander


Lars Larsson Junior:



Once more: This will be a trilogy composed of The Count and the SchoolgirlThe Princess of Vaasa, and The Freethinker (the latest installment set in a Bertelskiöld-Larsson patchwork family where the children of the late Countess Malin, ie diplomat Bernhard -cast as Felton once more?- and Prussian diplomat's wife Louise, see Ester as the wicked stepmother and persecute her and her children Paul, the titular freethinker -Marius Pontmercy meets Harry Potter, in fact both their actors are casting choices- and adorable little Véra... while also involving tons of make-up, a punctured lung following a gunfight, a cerebral concussion, and last but not least a delightfully gay Gustavus III -Justin of Home Heist?- in a leading role)!

No hay comentarios:

Publicar un comentario