domingo, 6 de agosto de 2023

SAGA DE MIGUEL BOSÉ 6: FRÄLSAREN

 Esta saga es una serie de traducciones, originalmente manuscritas en mi adolescencia, que se me ocurrieron en Gröna Lund, el parque de atracciones de Estocolmo. Vedlas como una presentación de Miguel Bosé al público sueco.

De här översättningarna var ursprungligen handskrivna i mina tonår och jag kom på dem på Gröna Lund i Stockholm. Se dem som en inledning i Miguel Bosé för svenska folket.

,........................,,.............

FRÄLSAREN

(Gulliver)

Av Miguel Bosé

Översatt från spanskan av Sandra Dermark

i sina tonår på Gröna Lund

Reviserat den 6 augusti 2023

,....................................

I tyst och evigt mörker söker jag en stråle sol...

Den världen som jag minns var full av liv och ljus och hoppfullhet i fjol,

och jag kunde väl ha räddat allting...

Jag ville bli frälsare,

jag blev aldrig frälsare,

neeeej!!!

......................

I tyst och evigt mörker är jag, liksom alltid, vilseledd,

förföljd utav min kunskaps röst, på ständig flykt efter allt vad som skett...

Jag vet att jag kunde ej mig behärska...

men då var det alltför sent,

ja, då var det alltför sent,

neeeej!!!

.....................

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord som går i tusen bitar,

ett ord från någon som förseglats,

så värnlös och liten, förnedrad...

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord i vrede och förtvivlan,

så väldig, ensam och besegrad,

så värnlös och liten, förnedrad...

.....................

Aaaaaáh aáaaaah aaaaaaaah

.................

I tyst och evigt mörker finns det inte ens en sista chans

att ge liv i de kroppar som för evigt sänkts i dödens mörka trans,

och saknaden, den skär i hjärtat...

Jag ville bli frälsare,

jag blev aldrig frälsare,

neeeej!!!

....................

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord som går i tusen bitar,

ett ord från någon som förseglats,

så värnlös och liten, förnedrad...

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord i vrede och förtvivlan,

så väldig, ensam och besegrad,

så värnlös och liten, förnedrad...

.......................

Nej! Besegrad... Förnedrad... Evigt besegrad...

Nej! Förnedrad... Befriad! Ej befriad!!

................

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord som går i tusen bitar,

ett ord från någon som förseglats,

så värnlös och liten, förnedrad...

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord i vrede och förtvivlan,

så väldig, ensam och besegrad,

så värnlös och liten, förnedrad...

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord som går i tusen bitar,

ett ord från någon som förseglats,

så värnlös och liten, förnedrad...

Jag ropar, sårad, "Nej!"

Ett ord i vrede och förtvivlan,

så väldig, ensam och besegrad,

så värnlös och liten, förnedrad...

Jag ropar, sårad, "Nej!"

No hay comentarios:

Publicar un comentario