This Christmas may be the last one that a free Internet exists within the EU, to the detriment of many people in the creative professions. When I first went into blogging and publishing fanfiction online over five years ago, I thought this day would never come. There would be a requiem and a ban on parodies, on sharing images and stories that move us for free, on filk lyrics and fanfiction, and pirate translations of works outside the public domain... The Members of Parliament turn a deaf ear to all of us in the creative and the electronic world, and thus, next year... if we all don't come together and do something against this Article 13, everything we know and love will fall apart.
Now I know how Odin must have felt with the forebodings of Ragnarök. But who am I to be then... Odin or Enjolras? Feeling powerless against the rising tide, or not? Not only is my career as a currently unemployed translator at stake; many other creative professionals will be facing the same dire consequences - if we don't do something ourselves.
Most surely, this year's Advent Calendar will be about Save Our Internet and have to do with the history of copyright and resistance to it - maybe this very introductory article will be barred because the name of Enjolras (or any other Les Mis character) would be as encouragingly mentioned as Macbeth, if we just sit there idly instead of coming together for the cause.
But... looking on the positive side of things, is there some hope of deliverance?
Hope of Deliverance? Some Truths About Article 13
Enmienda 19
Propuesta de Directiva
Considerando 21 bis (nuevo)
(21 bis) Como consecuencia de la evolución tecnológica, han surgido servicios de la sociedad de la información que permiten a los usuarios cargar o poner a disposición contenidos en distintas formas y con distintos fines, incluso para la ilustración de una idea, una crítica, una parodia o un pastiche. Estos contenidos pueden incluir extractos breves de obras u otras prestaciones protegidas preexistentes que los usuarios pueden haber modificado, combinado o transformado.
Dicho de otro modo, según el considerando 21, los fanworks y las parodias suponen una EXCEPCIÓN a la regla de los derechos de autor. (¿Pero cuán largos tienen que ser esos extractos breves?)
Enmienda 79
Propuesta de Directiva
Artículo 13 ter (nuevo)
Artículo 13 ter
Uso de contenidos protegidos por parte de servicios de la sociedad de la información que ofrecen una referenciación automática de las imágenes
Los Estados miembros garantizarán que los proveedores de servicios de la sociedad de la información que reproduzcan o referencien de forma automática cantidades significativas de obras visuales protegidas por derechos de autor con el fin de indexarlas o referenciarlas celebren acuerdos de licencia equitativos y equilibrados con todos los titulares de derechos demandantes con el fin de garantizar la remuneración equitativa de los mismos. Dicha remuneración podrá ser gestionada por la entidad de gestión colectiva de los titulares de derechos de que se trate.
Enmienda 4
Propuesta de Directiva
Considerando 5
(5) En los ámbitos de la investigación, la educación y la conservación del patrimonio cultural, las tecnologías digitales permiten nuevos tipos de usos que no están claramente enmarcados por las normas vigentes de la Unión sobre excepciones y limitaciones. Por otra parte, el carácter optativo de las excepciones y limitaciones previstas en las Directivas 2001/29/CE, 96/9/CE y 2009/24/CE en esos ámbitos pueden afectar negativamente al funcionamiento del mercado interior, especialmente en el caso de los usos transfronterizos, que ocupan un lugar cada vez más importante en el entorno digital. Por consiguiente, procede evaluar de nuevo en función de esos nuevos usos las excepciones y limitaciones vigentes establecidas por el Derecho de la Unión que sean pertinentes para la investigación científica, la enseñanza y la conservación del patrimonio cultural. Es conveniente establecer excepciones o limitaciones obligatorias con respecto a los usos de tecnologías de minería de textos y datos en los campos de la investigación científica, la ilustración con fines educativos en el entorno digital y la conservación del patrimonio cultural. Los usos no cubiertos por las excepciones o la limitación previstas en la presente Directiva deben seguir sujetos a las excepciones y limitaciones establecidas en el Derecho de la Unión. Procede adaptar las Directivas 96/9/CE y 2001/29/CE.
(5) En los ámbitos de la investigación, la innovación, la educación y la conservación del patrimonio cultural, las tecnologías digitales permiten nuevos tipos de usos que no están claramente enmarcados por las normas vigentes de la Unión sobre excepciones y limitaciones. Por otra parte, el carácter optativo de las excepciones y limitaciones previstas en las Directivas 2001/29/CE, 96/9/CE y 2009/24/CE en esos ámbitos pueden afectar negativamente al funcionamiento del mercado interior, especialmente en el caso de los usos transfronterizos, que ocupan un lugar cada vez más importante en el entorno digital. Por consiguiente, procede evaluar de nuevo en función de esos nuevos usos las excepciones y limitaciones vigentes establecidas por el Derecho de la Unión que sean pertinentes para la innovación, la investigación científica, la enseñanza y la conservación del patrimonio cultural. Es conveniente establecer excepciones o limitaciones obligatorias con respecto a los usos de tecnologías de minería de textos y datos en los campos de la innovación y la investigación científica, la ilustración con fines educativos en el entorno digital y la conservación del patrimonio cultural. Los usos no cubiertos por las excepciones o la limitación previstas en la presente Directiva deben seguir sujetos a las excepciones y limitaciones establecidas en el Derecho de la Unión. Por lo tanto, las excepciones existentes en estos ámbitos que funcionan bien deben poder seguir estando disponibles en los Estados miembros, mientras no restrinjan el ámbito de aplicación de las excepciones o limitaciones previstas en la presente Directiva . Procede adaptar las Directivas 96/9/CE y 2001/29/CE.
This brings to attention the continuing battle to loosen IP laws so that the public can get their hands on these characters sooner.
I get it from a legal standpoint, but not from a creative one. I know the argument that Shakespeare was basically retooling old stories, and I understand that we take for granted the fact that the Greek and Norse gods belong to anyone to use as they please. But is the assertion being made that Shakespeare's genius came from appropriating prior stories? That with bizarrely strong (eternal, I guess) IP protections the Bard would have just been some guy, unable to come up with subject matter? That he only remixed what came before? That seems silly to me; these old stories and characters were the dressing for his genius, not the source of it.
Playing with established characters can be interesting. Working in a licensed setting - writing the adventures of a long-running character, for instance - allows you to add to a growing canon of stories. It's fun in an Exquisite Corpse sense, but Exquisite Corpse games only work when the story is being properly handed off; they don't work when everybody is just shouting over each other with their personal take on the next chapter. And using existing characters makes for textured literary criticism; Alan Moore and Melinda Gebbe's Lost Girls gains tremendous frisson because it views its questions of sexuality through the prism of established characters. But the best work Moore ever did, Watchmen (with Dave Gibbons), came after he was unable to use established characters to tell his story. He had to take what he was interested in with the Charlton comic characters and transform it into something different. He synthesized.
That is what we should be doing with art that inspires us. We shouldn't be recreating it, or extending it or rewriting it to suit our desires or sexual peculiarities. We should be internalizing it, reshaping it in our own image, extracting the things that speak to us and then merging them with other things that speak to us. All art is built on influences, but the best art is taking a step beyond the influence, not simply replicating it. At some point in their education every artist copies their idols, but that's the stuff that should stay locked away. What gets shared with the world should be the result of internalizing and transmogrifiying those influences into something new - not quite lead into gold, but perhaps gold into a different sort of gold.
Perhaps the best way to honour that isn't to make a Star Wars fan film, repeating what's been already done, it's to use the things in Star Wars that speak to you as a stepping stone to your own original creations. Maybe instead of worrying about when you'll get a chance to use the licensed characters and worlds you prefer you should figure out why you like them in the first place and then use that to create your own characters, stories, and worlds. Take the inspiration and pass it along. Blaze new paths, not retread the same old ones (but how to do that when every story and character under the sun has been remade ad nauseam, and it's not clear what is copyrighted and what is public domain?). Make your own sandbox, bringing along a little bit of someone else's sand to get you started.
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